Moje ostatnie doświadczenia z przemocą sprawiły, że zrobiłem sobie
głęboką retrospekcję w moje doświadczenia z przemocą. O ile uważam, że
głównym zadaniem dorosłego ZA jest nabycie umiejętności samodzielnego
radzenia sobie ze światem, o tyle dziecko z ZA, które umie i rozumie
znacznie mniej, powinno być wspomagane przez innych i traktowane
"inaczej", niż wszyscy. O co chodzi? Pozwoliłem sobie stworzyć
subiektywny zbiór zasad, które bardzo mi pomogły w dzieciństwie, gdy je
ktoś w moim otoczeniu stosował, co się zdarzało niestety rzadko. Zasady i
fakty oczywiście ponumerowałem.
ZA, a przemoc w szkole:
FAKTY:
- Aspi bywają bardzo agresywni - agresja jest wynikiem "nakręcania się", którego często nie widać.
- Aspi bywają bardzo pamiętliwi - mogą wszcząć awanturę za rzecz sprzed kilku godzin/dni.
- Aspi bywają zaskakujący - często powodem i zapalnikiem są przyczyny, których nie widać i których się nikt nie spodziewa
- Jeśli dopuści się już przemocy, aspi jest nastawiony na skuteczność - często bije tak, żeby bardzo mocno bolało (nos, przepona, brzuch, krocze)
- Aspi często potrafią "ukarać" przemocą za nieprzestrzeganie zasad, niesprawiedliwość, drwinę i upokorzenie.
- Aspi jak najbardziej potrafi się zemścić.
CO ROBIĆ:
- Nie nakręcać się - krzyki, agresywna postawa nie uspokoją aspiego
- Odseparować aspiego od grupy, w której dochodzi do konfliktu
- Gdy dojdzie do argumentów siłowych, odseparować agresorów, bez wrzasków, bez wyrzutów, bez prośby o przeprosiny
- Jak najszybciej usunąć osoby postronne z miejsca bójki, nie rozmawiać z aspim przy grupie
- Rozmawiać na argumenty:
- zapytać o powody bójki
- nie wolno bagatelizować zasad aspiego, (które do bójki mogły doprowadzić)
I teraz, UWAGA... Poniższa metoda powinna błyskawicznie zażegnać konflikt i uspokoić aspiego!
Spokojnym głosem:
- przedstawić zasady szkoły/życia społecznego, które zakazują używania przemocy fizycznej
- być gotowym na kontrargumenty aspiego, że zasady szkoły nie są przestrzegane, w wyniku czego doszło do bójki
- przeprosić, że jako wykonawca regulaminu szkoły dopuściłaś(eś) do bójki, wytłumaczyć, że nauczycieli jest znacznie mniej, niż uczniów, stąd niemożliwość egzekwowania zasad w każdym przypadku
- poprosić o respektowanie zasad szkoły i obiecać karną rozmowę z prowodyrem (aspim lub drugą osobą, która wdała się w bójkę)
- wytłumaczyć, że nie wolno aspiemu dopuszczać się przemocy, że jest to karalne nie tylko w szkole, ale i w naszym kraju, a te zasady są znacznie ważniejsze, niż zasada wymierzenia sprawiedliwości przez aspiego.
- porozmawiać karnie z drugą stroną bójki tak, aby aspi wiedział, że karna rozmowa nastąpiła
- poprosić obie strony o pogodzenie się.
I jeszcze warte dodania dwa fakty od czytelnika Mark Greenshadow:
- Aspi często czują ból inaczej niż NT, co powoduje że (...) czasem potrafią uderzyć bardzo mocno.
- Często do agresji dołącza się silny stan lękowy i zaraz potem zamknięcie się w sobie.
Miałem kiedyś nauczyciela, który na koniec takiego konfliktu stosował
bardzo fajną zasadę. Otóż, jeśli przykładowo pobiło się dwóch chłopaków,
prosił jednego o wypowiedzeniu na głos jakiejś zalety tego drugiego, a
potem to samo robił z drugim. Jeśli pobił się Robert z Maćkiem, prosił
Roberta, aby powiedział Maćkowi, za co można go lubić i co jest w Maćku
fajnego. To samo potem było z Maćkiem. To pozostawiało chłopaków w nieco
lepszym nastroju i koncentrowało ich na pozytywach. Podobało mi się to!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz