20 wrz 2019

Kod do zrozumienia ZA - filar 1 - nadwrażliwości i niedowrażliwości

Czym jest Kod do zrozumienia ZA? Trzema filarami, dzięki znajomości których można stworzyć w prosty sposób indywidualny kod każdego autysty.

Dla kogo ten kod?
- dla nauczycieli, wychowawców i pedagogów szkolnych
- dla rodziców
- dla znajomych i najbliższych osoby z ZA

Kto może stworzyć indywidualny kod dla osoby w spektrum?
- każdy kto zna i obserwuje daną osobę! Rodzic, wychowawca, pedagog, psycholog, chłopak, dziewczyna

Na co ten kod? Czyli jakie korzyści?
- aby wytłumaczyć sobie i innym zachowania osoby w spektrum
- aby przewidzieć zachowania osoby w spektrum
- aby unikać przebodźcowania takich osób, co na pewno przełoży się na jakość współpracy
- aby zrozumieć własne dziecko, brata, siostrę, partnera czy partnerkę!
- aby łatwiej pracować/współpracować z osobą w spektrum!





Trzy filary to:

1. Zaburzenia sensoryczne
2. Temperament
3. Szczególne zainteresowania

Dzisiaj zapraszam na część pierwszą.

Oto materiał filmowy:


Poniższy materiał powstał na podstawie obserwacji i wywiadów z osobami w spektrum, a także ich najbliższymi.

Filar 1.

Możliwe nadwrażliwości i niedowrażliwości w zakresie 5 zmysłów oraz ich liczne kombinacje:

1.WZROK

Przy nadwrażliwości:

- niechęć do światła
- niechęć do wychodzenia na dwór
- noszenie przyciemnianych okularów
- mrużenie oczu silniejsze niż u innych ludzi
- chęć zasłaniania rolet, żaluzji, zasłon, kotar
- szybkie zmęczenie przy oglądanie tv/monitora o zbyt dużej jasności i/lub intensywności kolorów
- zmęczenie i niechęć do przebywania w pomieszczeniach pomalowanych na niektóre intensywne kolory
- zmęczenie i niechęć do przebywania w obecności osób noszących ubrania o zbyt intensywnych kolorach
- łatwe "oślepianie się" światłem w nocy
- otępienie w przypadku zbyt dużej ilości bodźców świetlnych -np. w hipermarkecie
- możliwe kłopoty z zasypianiem (nawet niewielkie źródła światła jak np. latarnie uliczne czy szpara światła pod drzwiami są intensywne dla mózgu nadwrażliwca nie pozwalając mu zasnąć)

Przy niedowrażliwości:

- majaki (kolory, kształty, barwy) w całkowitej ciemności bardziej intensywne niż u innych osób
- preferowanie intensywnych barw
- preferowanie jasnych, dużych i kolorowych (kontrastowych) TV, monitorów
- preferowanie zabawek wydzielających intensywne barwy
- zaciekawienie we wczesnym dzieciństwie intensywnym światłem słonecznym, snopami światła z różnych źródeł, błyski, fajerwerki itp.
- przywiązywanie dużej wagi do kolorowych ubrań - u siebie i u innych większe niż u innych osób

ZAGROŻENIA DLA ZDROWIA: patrzenie się prosto w słońce służyć może stymulacji, ale jest niebezpieczne dla zdrowia.

2. SŁUCH

Przy nadwrażliwości:

- niechęć do przebywania w głośnych miejscach (szkoła, sklepy, kina, dyskoteki, fabryki, centra miast)
- agresja i/lub lęk przy nagłych dźwiękach: krzyk, klakson, głośny dzwonek, wybuch, rozbijane szkło, szuranie szorstkimi/twardymi przedmiotami, głośna muzyka
- częste zatykanie sobie uszu
- noszenie słuchawek wyciszających
- puszczanie sobie muzyki (również głośnej i żywej, np. metal) - są to dźwięki uporządkowane i pomimo wysokiego natężenia nie muszą sprawiać problemu nadwrażliwcowi
- niechęć i agresja skierowane wobec głośnych osób
- niechęć do podróży komunikacją masową
- zbyt silny dźwięk może spowodować ból, nudności
- możliwe kłopoty z zasypianiem (niewielkie źródła dźwięku są męczące dla mózgu nadwrażliwca - cykanie zegarka, rozmowy za ścianą, hałasy z ulicy, stuk kroków sąsiadów, chrapanie - nawet własne, częste budzenie się na skutek niewielkich hałasów).

Przy niedowrażliwości:

- preferowanie głośnych miejsc: sklepy, szkoła, kina, dyskoteki, fabryki, centra miast
- stymulowanie się dźwiękiem: głośna muzyka, wrzask, zaczepianie innych ludzi, aby usłyszeć od nich podniesiony głos, zabawy głośnymi zabawkami, stukanie przedmiotami (czasem mylnie odbierane jako dokuczanie)
- preferowanie rozmówców mówiących głośno, dynamicznie, ze zmiennym tempem, z emocjami w głosie

3. WĘCH

Przy nadwrażliwości:

- niechęć do przebywania w miejscach o intensywnych zapachach: sklepy, szkoła, dyskoteki, centra handlowe, siłownie, perfumerie, zakłady produkcji i przetwórstwa spożywczego
- agresja, niechęć i trudności w nawiązywaniu relacji z osobami wydzielającymi intensywne zapachy: potu, perfum, starych ubrań, zwierząt, środków zapachowych do wnętrz, tytoniu, alkoholu
- węszenie, obwąchiwanie swoich miejsc intymnych, dotykanie rękoma i wąchanie tych miejsc, poznawanie przedmiotów, pomieszczeń i innych miejsc poprzez węszenie (umiejętność poznawania świata dzięki dobrze rozwiniętemu węchowi)
- wybiórczość pokarmowa (nieprzyzwyczajenie do zapachów nowych potraw)
- wymioty i/lub ucieczka przy nowych, intensywnych zapachach (szambo odchody, zwierzęta, łazienki itp.)
- niechęć do podróży komunikacją masową
- zbyt silne zapachy mogą powodować ból głowy, nudności

Przy niedowrażliwości:

- tu również może się zdarzyć węszenie, obwąchiwanie swoich miejsc intymnych, dotykanie ich rękoma i wąchanie miejsc intymnych, obwąchiwanie intensywnie pachnących przedmiotów, pomieszczeń i innych miejsc (człowiek w ten sposób się stymuluje)
- większa otwartość na nowe, pachnące potrawy

4. DOTYK

Przy nadwrażliwości:

- niechęć i agresja w przypadku różnego rodzaju form dotyku, np. głaskanie, bicie, trzymanie za rękę, popychanie, poklepywanie - większa niż u innych ludzi
- niechęć do ubierania szorstkich ubrań
- niechęć do ubierania świeżo upranych ubrań
- niechęć do konkretnych materiałów - jeans, len, zamsz itp.
- niechęć do osób które w przeszłości dotykały
- niechęć do dzielenia się opłatkiem, ściskania, całowania, trzymania się za ręce
- niechęć do siedzenia w niewygodnych miejscach, w niewygodnej pozycji
- niechęć do sportów i wychowania fizycznego (konieczność rozbierania się czyli szorowania ubraniami o ciało, dotyku wody, kontakt fizyczny z innymi osobami i przedmiotami)
- niechęć do kąpieli, mycia się, pływania - osoba z nadwrażliwością na dotyk może silniej odczuwać temperaturę (niską lub wysoką - łącznie z pojawieniem się bólu poza niewielkim zakresem temperatury tolerowanej), może nie lubić dotyku wody
- możliwe kłopoty z zasypianiem (nadwrażliwość może powodować swędzenie i kłopoty ze znalezieniem optymalnej pozycji, akceptacja tylko niektórej pościeli)


Przy niedowrażliwości:

- preferowanie dotyku jako forma wyrażania uczuć, miłości, przywiązania, przyjaźni
- dotyk jako forma rozładowania napięcia - tarzanie się, stymulujące zabawki, przepychanie się, obściskiwanie z bliskimi i znajomymi
- nawiązywanie pozytywnych relacji poprzez dotyk - zaczepianie, szturchanie, "lekkie" kuksańce, pozorna agresja wobec innych, chęć do uprawiania sportów łączących się z bólem
- większa tolerancja na ból, niską i wysoką temperaturę (nie u wszystkich i nie tak samo - jedni będą bardziej tolerancyjni na niską, inni na wysoką temperaturę).
- duża ilość zachowań dziwnych mających związek ze stymulacją - obnażanie się, przytulanie drzew, dziwnych przedmiotów, tarzanie się na ziemi, dotykanie sobie twarzy rękoma i różnymi przedmiotami

5. SMAK

Przy nadwrażliwości:

- częsta wybiórczość pokarmowa
- preferowanie potraw łagodnych, powtarzalnych, z małą albo stałą ilością dodatków, przypraw
- lęk i/lub agresja przed nowymi potrawami
- kłopoty z jedzeniem - niedowaga, nadwaga (spowodowana wciąż powtarzanymi kalorycznymi potrawami)
- kłopoty ze zdrowiem (brak witamin, zbyt duża ilość cukrów i/lub tłuszczu w diecie)

Przy niedowrażliwości:

- ciekawość nowych smaków i potraw
- eksperymentowanie w kuchni
- próbowanie dużej ilości nie tylko potraw, ale też i innych obiektów stymulujących podniebienie: kleje, farby, plastelina, ziemia, płyny, drzewa, rośliny, owady, pajęczaki itp.

ZAGROŻENIA DLA ZDROWIA: niedowrażliwość na smak prowokuje daną osobę do próbowania różnych dziwnych rzeczy, czasem szkodliwych dla zdrowia - w szczególności zagrożeniem są toksyczne rośliny, owady, zwierzęta i grzyby, które mogą być nosicielami toksyn i chorób. Wybiórczość pokarmowa to z wiadomych względów - brak zróżnicowanej diety, konsekwacjami może być: awitaminoza, cukrzyca itp.

6. ZABURZENIA CZUCIA GŁĘBOKIEGO - PROPRIOCEPCJA

Propriocepcja mimo, że nie jest klasycznym zmysłem, jest nazywana przez niektórych szóstym zmysłem ze względu na "czucie" naszego ciała w przestrzeni. Zaburzenia sensoryczne dotyczą również tej sfery odczuwania przez ludzkie ciało:

- zaburzenia koordynacji wzrokowo ruchowej
- "niezdarność", "niezgrabność" - przewracanie się, zawadzanie o różne przedmioty, potykanie się nieadekwatne do wieku
- kłopoty z łapaniem, rzucaniem, skokami, utrzymaniem równowagi itp.
- gubienie przedmiotów, niszczenie ubrań przez przewracanie się
- uczestniczenie w bójkach szkolnych - osoby z niezdarnością bywają częstymi odbiorcami zachowań agresywnych ze strony otoczenia

Pozdrawiam i zapraszam do części II, która ukaże się wkrótce.

9 komentarzy:

  1. Nawet nasi politycy mają ZA - patrz chwila 25:30 - 25:40

    https://www.youtube.com/watch?v=LBjTx7BnbPg

    OdpowiedzUsuń
  2. A kiedy następne filary?

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedy znalazłem dr Padmana, desperacko potrzebowałem przywrócić mojego byłego kochanka. Zostawił mnie dla innej kobiety. Stało się to tak szybko i nie miałem nic do powiedzenia w tej sytuacji. Po prostu rzucił mnie po 2 latach bez wyjaśnienia. Kontaktuję się z dr. Padmanem przez jego stronę internetową, a on rzucił zaklęcie miłosne, aby pomóc nam wrócić. Krótko po tym, jak rzucił zaklęcie, mój chłopak zaczął pisać do mnie SMS-y i poczuł się okropnie z powodu tego, przez co mnie przedłożył. Powiedział, że jestem najważniejszą osobą w jego życiu i teraz o tym wie. Odkąd Dr. Padman mi pomógł, mój partner jest bardzo stabilny, wierny i bliższy mnie niż wcześniej. Bardzo polecam dr Padmana każdemu, kto potrzebuje pomocy. padmanlovespell@yahoo.com m. {padmanlovespell@yahoo.com m} zadzwoń do Whatspp: +1 949 229 3867.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy osoba z ZA bywa agresywna? Czy młoda 17-letnia osoba z ZA może traktować rodziców jak przedmioty, wyzywać, mieć wielkie żądania finansowe, ufiksować się na 1 temacie w życiu ( konkretnie - manga i anime)a reszta życia jakby nie istniała; dawne aktywności - zanikły? Moje dziecko z takich powodów jest podejrzewane o rozwój schizofrenii. Nie chciało iść do szpitala, ale po kolejnej awanturze - z wezwaniem Policji - zostało przewiezione do szpitala. Dla mnie dramat, ale najbardziej boję się czy dziecko to w ogóle zrozumie że źle robiło, czy tylko znienawidzi mnie całkowicie. Co o tym myślisz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. " ufiksować się na 1 temacie w życiu ( konkretnie - manga i anime)a reszta życia jakby nie istniała; dawne aktywności - zanikły?"

      Podejrzewam, że fiksacje to jest ten jeden punkt triady autystycznej, który wraz z wiekiem nie tylko nie ustępuje, ale wręcz wzmaga się. Tu może być tylko gorzej. Zresztą, im człowiek starszy, tym coraz bardziej niereformowalny. Dobrze wie już co lubi, czego chce od życia a i sama neuroplastyczność już nie taka jak u młodzieniaszka. Problem raczej w tym, że to anime i manga a nie klepanie kodu w Pythonie, albo astrofizyka. Pożytek z tego niewielki, o Einsteinach, Teslach, Gatesach czy Messich można zapomnieć.

      Usuń
    2. Mam podobne doświadczenia u 14-letniego dziecka, ale w mniejszym nasileniu. Powoli dochodzimy z żoną do wniosku, że nie należy walczyć z ZA ale znaleźć środowisko, które pozwoli zmniejszyć napięcia i negatywne bodźce dla naszego Dziecka. Poszukiwania w toku... pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  5. IDEALNY MIŁOŚĆ ZAKŁADNIK NA MIARĘ, ABY SKONTAKTOWAĆ SIĘ Z TWOIM ZŁOTYM MAŁŻEŃSTWEM I SZYBKO

    Nie mogę zapomnieć, w jaki sposób Dr PADMAN pomógł mi przywrócić małżeństwo po 4 miesiącach rozstania z żoną bez kłótni, a ona odeszła i nigdy nie wróciła do mnie. Zrobiłem tak wiele, aby ją odzyskać, ale nic nie wyszło zobaczyłem komentarz online, gdy ktoś zeznawał, w jaki sposób dr PADMAN pomógł mu odzyskać żonę i w ten sposób skontaktowałem się z nim za pośrednictwem WhatsApp, a po napisaniu mojego problemu zapewnił mnie, że pomoże mi wrócić z żoną w 24 godziny po rzuceniu zaklęcia miłosnego i po tym, jak rzucił zaklęcie, moja żona wróciła do domu i błagała, że ​​bardzo jej współczuje, że mnie zostawiła, dziś wróciłem z żoną i oboje jesteśmy szczęśliwi i znów żyjemy razem. Wiem, że jest wielu ludzi, którzy chcą odzyskać swoją miłość. Skontaktuj się z Dr Great, ponieważ jest idealną odpowiedzią na Twój problem. Skontaktuj się z nim: Zadzwoń / WhatsApp go: +19492293867 https://twitter.com/padman_dr. Strona internetowa: https://padmanspell.com/index-3.html E-mail: padmanlovespell@yahoo.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Widzę, że doctor Pacman atakuje, a komentarzy nikt nie moderuje 😅

    OdpowiedzUsuń
  7. Mój dom był wypełniony niekończącymi się problemami i nieszczęściami, które doprowadziły do ​​rozwodu, którego nigdy nie chciałam z mężem. Wszystko się załamało i poszliśmy własnymi drogami. Próbowałam iść dalej, ale było to dla mnie bardzo trudne, ponieważ nadal kochałam mojego męża, a moja córka zawsze płakała, chcąc odzyskać ojca. Nie miałem innego wyjścia, jak szukać pomocy, co skłoniło mnie do skontaktowania się z DR DAWN po zobaczeniu tylu dobrych uwag na temat jego pracy. Zapewnił mnie, że pogodzi mnie i mojego męża swoim zaklęciem pojednania, które zrobił. Cieszę się, że mogę powiedzieć wszystko, że osiągnąłem pożądany rezultat po 2 dniach, miłość i szczęście zostały przywrócone i wróciliśmy do siebie i wierzę, że to dla nas na zawsze i wszystko dzięki DR DAWN za zrobienie tak wiele dla ratowania mojej rodziny . Nigdy nie jest zbyt zajęty, by komukolwiek pomóc. Więc skontaktuj się z nim teraz, jeśli również potrzebujesz pomocy. napisz do niego teraz przez: ( dawnacuna314@gmail.com ) Whatsapp: +3550685677099 / +2349046229159 Ten komentarz z uznaniem pochodzi od Julii Lorenzo.

    OdpowiedzUsuń