Jest piękny, piątkowy wieczór, a ja właśnie zjadłem
pomarańczę, która dodaje mi energii dzięki temu, co zawiera. Nie interesuje
mnie to kompletnie, ale się po prostu dobrze po niej czuję. Wieczór mi się
podobał, bo wróciłem z tzw. „domowej imprezy”, na której ludzie byli dla mnie
mili, a ja dla nich. Było po prostu przyjemnie.
Sporo listów dostaję od Was o problemach z Waszymi dziećmi i
podopiecznymi mającymi zespół Aspergera. Kontaktują się ze mną i rodzice, i
nauczyciele o nieposłuszeństwie i problemach z dotarciem do swoich małych
pociech, dlatego chciałbym w tym poście poszerzyć temat i sprecyzować rady i
zasady komunikacji dziecka z ZA.
Napiszę o tym, co działało w moim przypadku, a
co nie działało. Dużo tego, co przeczytacie zostało też opisane na podstawie
obserwacji mojego synka, u którego również zdiagnozowano ZA. Nie radzi sobie on
z wieloma problemami emocjonalnymi i nie zna skutecznych metod wyciszania się,
łagodzenia swojej furii lub strachu. Korzystałem też z konsultacji z Wami, podczas których mogliśmy wypróbować i uściślić niektóre z poniższych punktów.
Oto zasady, których przestrzeganie ułatwi i przyspieszy naukę Aspiego i komunikację z nim:
Oto zasady, których przestrzeganie ułatwi i przyspieszy naukę Aspiego i komunikację z nim:
KONSEKWENCJA – powtarzaj i wymagaj tego samego wiele razy od
swojego małego aspiego. Dla niego mógł się już zmienić kontekst i nie będzie
wiedział, że należy powtórzyć jakieś zachowanie. Gdy np. będziesz od niego
wymagał, że ma „przeprosić Asię i dać jej rękę na zgodę”, to owszem, zrobi to,
ale w przypadku chłopca lub dziecka o innym imieniu nie musi wcale powtórzyć
przeprosin. Przecież nauczyłaś(eś) go przepraszać Asię, prawda? Poza tym Aspie
może przestać wykonywać czynność, która jest dla niego niewygodna. A zachowania
prospołeczne i takie, w których musi się wykazać kontaktem z drugim człowiekiem
są dla Aspiego szczególnie niewygodne i być może będzie je wykonywał bardzo niechętnie.
Może więc chcieć unikać następujących czynności:
- Przeprosin
- Próśb
- Mówienia „dzień dobry” i „do widzenia”
- Podawania ręki i witania się z innymi
- Mówienia do innych dzieci (często wobec dorosłych kontakt jest chętniej nawiązywany)
- Bycia spokojnym i cichym tam, gdzie sytuacja tego wymaga (w kościele, na lekcji)
Dlatego za każdym razem, wielokrotnie, a nawet setki razy
należy przypominać Aspiemu, czego nie wolno robić/co należy wykonać, a
następnie prośbę/zakaz uzasadnić. Jest to męczące, wymaga anielskiej
cierpliwości i poświęcenia. Tak, wiem, że boli. Ty, podobnie jak on, chciał(a)byś
uniknąć czegoś bardzo przykrego.
CIERPLIWOŚĆ – wychowanie i nauka aspiego, to ciężka praca
nad samym sobą. Czasem masz ochotę wrzasnąć (nie mówiąc już o gorszych
rzeczach), co być może przyspieszyłoby naukę i nauczyło dyscypliny, ale z dużą
szkodą psychiczną dla dziecka. Oczywiście Aspi w obliczu strachu, groźby kary,
klapsa, poirytowanego tonu ojca, jest w stanie bardzo szybko przyswoić pewne
zachowania, ale będzie je wykonywał wyłącznie po to, aby uniknąć cierpienia psychicznego.
Taka forma nauki jest dla Aspiego patologiczna, polega na słuchaniu Twoich
poleceń ze strachu. W przyszłości, gdy nie będzie miał nadzoru, albo gdy dorośnie,
być może przestanie je wykonywać. Poza tym posłuszeństwo warunkowane strachem może
wywołać nerwice, zamknięcie się w sobie, napady paniki, wrzasku, podczas
których dziecko może sobie zrobić krzywdę. W moim przypadku była to nerwica
natręctw, w tym echolalia.
PRZEWIDYWALNOŚĆ – to połączenie KONSEKWENCJI i CIERPLIWOŚCI.
Jeśli będziesz się ich trzymał(a), staniesz się dla Aspiego przewidywalny(a),
co jest bardzo ważne, bo wzbudza poczucie bezpieczeństwa. Staniesz się osobą,
przy której Aspi będzie się dobrze czuł, do której będzie chciał wracać.
Przyspieszysz także proces nauki chociażby dlatego, że Aspi widząc Twoją minę
(zadowoloną lub nie) będzie reagował na polecenia szybciej. To, czego Aspi nie
cierpi, to chaotyczny, chimeryczny człowiek o zmiennych, nieprzewidywanych
zachowaniach
NIE WYMAGAJ DOMYSŁÓW od Aspiego. Nie oczekuj, że Aspi (nawet dorosły) domyśli
się, co ma zrobić. Jeśli czegoś od niego wymagasz, powiedz to. Chciał(a)byś,
aby przeprosił – powiedz wprost: „chciałbym, żebyś mnie przeprosił”.
STOSUJ UZASADNIENIA w komunikacie. Do powyższego oczekiwania
„chciałbym, żebyś mnie przeprosił” dodaj np. następujące uzasadnienie: „bo
bardzo mnie bolało to, co zrobiłeś”. Aspi nie znosi wykonywać czynności,
których sensu nie rozumie. Bywa, że zanim coś wykona, długo się zastanawia nad
sensem takiego, a nie innego polecenia.
Dzieci z Aspergerem rzadziej od innych
posługują się intuicją, mniej „czują” sens i konsekwencje takiego, a nie innego
postępowania (zarówno swojego, jak i innych ludzi). Przykładem może być savoir
vivre przy stole. Zwykłe dzieci emocjonalnie czują, że u babci, u cioci należy
przywitać się z gośćmi czy podziękować za posiłek. Naśladują zachowanie i
kulturę innych, którzy spotykają się z wdzięcznością i szacunkiem i wiedzą, że „po
prostu tak trzeba”. Aspi może albo nie dostrzegać tych niuansów, albo nie
widzieć sensu dbania o kulturę i relację z innymi – zwłaszcza z osobami,
których nie zna. Niestety nie ma innej rady, trzeba za każdym razem Aspiemu
uzasadniać wymagania, jakie przed nim stawiamy i być gotowym na dziesiątki
pytań „dlaczego”. Oznaczać to będzie zainteresowanie tematem i chęć zrozumienia
świata.
W odróżnieniu od normalnych dzieci, Aspi częściej pytają o sprawy
związane z relacjami, emocjami i zasadami funkcjonującymi w życiu społecznym.
NIE POKAZUJ ASPIEMU, ŻE JESTEŚ NIM ZNIECIERPLIWIONY. Wiem,
że czasami mamy po prostu dosyć dzieci, które nas męczą, dzieci bez wyczucia,
które mogą się ciągle chwalić, być głośne, albo wręcz nieprzyjemnie drażniące w
swoich zachowaniu. Tak właśnie postępuje człowiek z ZA. Konsekwencje okazywania
zniecierpliwienia polegają na zahamowaniu pytań, jakie Aspi Ci zadaje,
wycofaniu się z głośnego, nieodpowiedniego (czasem niegrzecznego) zachowania w
obecności innych, mówieniu tego, co się myśli.
I tutaj UWAŻAJ! Z pozoru są to
objawy bardzo korzystne dla opiekunów – przecież Aspi zaczyna się wreszcie
zachowywać jak normalny człowiek! Jeśli jednak takie zachowania jak powyżej
Aspi wyrobił sobie przez okazywanie przez Ciebie zdenerwowania i
zniecierpliwienia, to postęp Aspiego może być pozorny! Tzn. owszem zaczyna się
grzeczniej zachowywać, nie zadaje męczących pytań, nie krzyczy przy stole, ale
robi to, bo boi się Twoich negatywnych reakcji. Wewnątrz siebie wciąż jest
niezorientowany i nie rozumie, dlaczego ludzie wokół niego postępują tak, a nie
inaczej.
Jest grzeczny, ale nie dlatego, że rozumie, że teraz czas na bycie
grzecznym, ale dlatego, że boi się swojego opiekuna. Niektórzy rodzice, a nawet
psychologowie uważają, że jest to postęp w terapii dziecka trudnego. Byłby to
pewnie postęp u dziecka znerwicowanego, albo nadpobudliwego, ale nie dla kogoś,
kto ma ZA.
PRZY WYDAWANIU POLECEŃ STOSUJ NASTĘPUJĄCY SCHEMAT
WYPOWIEDZI:
Przedmiot oczekiwania (czego oczekujesz); forma tego, co
oczekujesz; termin oczekiwań; element motywujący. Przykład: „Prosiłabym Cię, abyś za 5 minut poszedł
przebrać się w piżamę, bo za chwilę pójdziesz spać, żebyś jutro rano był
wypoczęty”.
Jeśli dziecko nie słucha, powtarzasz i/lub wzmacniasz
element motywujący:
„Zrobisz mamie wielką
przyjemność, jeśli teraz posłuchasz i zrobisz to, o co Cię prosiłam. To dla
mnie bardzo ważne”.
Zauważ, że zaznaczasz, że to dla Ciebie ważne. Gdybyś
ogólnie stwierdził(a), że to ważne, Aspi mógłby stwierdzić (nawet w domyśle),
że dla niego to wcale takie ważne nie jest.
Forma oczekiwań jest istotna przy skomplikowanych czynnościach.
Jeśli polecenie jest proste (np. przyjdź
do mnie), można ten element pominąć. Dlatego został on oznaczony kolorem
bordowym.
Element motywujący można potraktować dwojako: albo pokazać
dziecku jego korzyść spełnienia Twojej prośby („wyśpisz się jutro”), albo pokazać, jak ta czynność jest dla Ciebie
ważna („będę Ci wdzięczna, zrobisz mi
wielką przyjemność”).
NIE NEGUJ OBSESJI Aspiego. Niektórzy rodzice/nauczyciele
walczą z zainteresowaniami takiego dziecka uważając, że angażują się one w
chory i przesadny sposób. Nie wolno! Aspiego niewiele może interesować w życiu,
poza jego ukochanym hobby, na punkcie którego ma bzika! Wykorzystaj ten fakt
tworząc system nagród. Np. warto odroczyć w czasie zabawę w ulubione rysowanie
dźwigów. Niech będzie to nagroda za bycie cicho w trakcie lekcji i
nieprzeszkadzanie innym w nauce. 45 minut ciszy jest warte takiej nagrody, jak
ukochane dźwigi! Interesuj się również tym, co Aspi. Niech znajdzie w Tobie
partnera do fachowych rozmów, wówczas przyjemność dla Aspiego będzie dużo
większa. Nie u wszystkich oczywiście, bo niektórym Aspi wisi, czy ktoś inny
interesuje się tym, co on.
STARAJ SIĘ NIE PODNOSIĆ GŁOSU, jeśli Aspi zawinił.
Szczególnie, jeśli dziecko ma nadwrażliwość na dźwięki. Raczej konstruktywnie
skrytykuj jego zachowanie. O konstruktywnej krytyce Aspiego jeszcze napiszę.
JEŚLI ASPI się zdenerwuje w głośnym otoczeniu, w miejscu
publicznym (klasa w szkole, sklep, impreza rodzinna) i nie panuje nad sobą, a
Twoje słowa w ogóle nie docierają do niego, wówczas ODIZOLUJ go od bodźców –
zaprowadź do innego pomieszczenia, posadź go na kolanach tyłem do wszystkich,
przytul go kierując jego głowę albo w Ciebie, albo w kierunku, w którym lubi
się patrzeć w takich momentach (na niektórych działa wtulenie się w ciało i
ubranie kogoś bliskiego, dla innych „gapienie się” w ścianę albo przez okno.
Mów monotonnym, bardzo łagodnym głosem, powtarzaj uspokajające słowa (ja
powtarzam „ćśś…”). Jeśli Aspi ma nadwrażliwość na dotyk, przytulenie może
pomóc, ale głównie Tobie. Nie głaskaj dziecka po odsłoniętych częściach ciała i
nie całuj. I pamiętaj. Aspi może długo krzyczeć/płakać/robić sceny. Możesz mieć
wrażenie, że te metody nie działają i zniechęcić się do powyższej formy
uspokajania. Pamiętaj jednak, że w ten sposób Aspi uspokaja się wewnętrznie, a
ten proces może trwać wielokrotnie dłużej, niż u dzieci normalnych (nierzadko
ponad godzinę).
Aby przyspieszyć wewnętrzne uspokojenie się dziecka, znajdź
temat związany z zainteresowaniami małego Aspiego. Jeśli np. dziecko bardzo
interesuje się samochodami, zapytaj go o szczegóły techniczne, ulubioną markę
samochodów, moc silnika. Możesz mu zaproponować zagranie w grę na komórce
związaną z autami. Obsesje i hobby są dla Aspiego najsilniejszym motywatorem i
umożliwiają błyskawiczne uspokojenie malca. Wykorzystaj to!
Podsumwanie:
Unikaj karania! Motywuj nagrodami, a wystarczającą karą dla
Aspiego ma być brak otrzymania nagrody. Najsilniejsze, a więc najbardziej
motywujące nagrody są związane z obsesyjnymi zainteresowaniami Aspiego. Rozmawiaj głosem rozsądku, używaj uzasadnień. Przekonując
Aspiego do swojej prośby, używaj logicznych argumentów. Fakt, że jego
zachowanie sprawi Tobie przyjemność też jest logicznym argumentem. I bądź
gotowy na długotrwałe powtarzanie powyższych zasad i grad pytań w stylu „dlaczego”.
dziękuje!! wpis ekstra.. całkowicie do zrozumienia i poznania małego ASPIEGO.. mi to pomaga zrozumieć 4 letniego synusia dzięki jeszcze raz..
OdpowiedzUsuńTego szukałam.Dziękuję jako Aspi i mama Aspiego :-)
OdpowiedzUsuń:) dziekuje, wydrukowalam i bede miec zawsze przy sobie. Tego nie znalazlam w zadnej ksiazce.
OdpowiedzUsuńDziękuję. My stosujemy system buziek- małych nagród. Gdy nazbiera się 5 to jest cukierek, 10 to guma a 15 to jajko niespodzianka. I tak w koło. To system nagród za zjedzenie w miarę spokojnie i bez upominania,za posprzątane po sobie zabawek i za ubieranie się samemu. Działa,ale jest wymagana bezwzględna konsekwencja u mnie. Moja córka z ZA ma 5 i pół roku, diagnozę mamy od lipca 2016. Jest ciężko, zwłaszcza z wyciszaniem bo córka ma silną nadwrażliwość na dźwięki, zapachy i dotyk. Za to czucie głębokie potrzebuje stymulacji. Ciągle szukam informacji jak jej pomóc, jak do niej dotrzeć i trafilam na ten blog. Dziękuję, jest bardzo pomocny i przede wszystkim uspokaja.
OdpowiedzUsuńCzy przy zespole Aspergera może występować brak mowy ? Mam syna który ma prawie 4 latka i nie mówi. Większość objawów się zgadza ale wszędzie piszą że przy tym zespole mowa dziecka rozwija się prawidłowo.
OdpowiedzUsuńWitam, przy braku mowy to raczej bedzie autyzm, ale oczywiscie trzeba to skonsultować ze specialista. Znam przypadki dzieci, ktore choc późno, ale nauczyły się mówić.
Usuń